Щоб АКПП служила довго, необхідно уникати несприятливих для неї режимів експлуатації: — буксирувати важкі причепи (інші автомобілі) на великі відстані — довго буксувати, намагаючись вибратися з багнюки або снігу в режимі “D” — часто використовувати режим “кік-даун”, експлуатувати автомобіль у режимі спорткара — переводити важіль селектора АКПП в положення Р (паркінг) або R (задній хід) до повної зупинки автомобіля — допускати витік масла з АКПП — ігнорувати проблеми з двигуном та його електронними системами. Вихід з ладу одного з датчиків, що, здавалося б, не має жодного відношення до АКПП (наприклад, витратоміра повітря), тим не менш може призвести до поломки автоматичної трансмісії. Відбувається це тому, що параметри роботи АКПП електроніка розраховує на підставі інформації від ряду датчиків, у тому числі й тих, що безпосередньо не належать до АКПП.
Основні порушення правил експлуатації коробок передач, що призводять до несправностей та подальшого ремонту АКПП: — Невідповідність рівня масла в автоматичній коробці передач (АКПП) та його марки технічним нормам. — Механічні пошкодження, що впливають на роботу автоматичної коробки (АКПП). — Наявність несправностей в системі електронного керування автоматичної коробки передач (АКПП). — Наявність охолоджуючої рідини двигуна в маслі автоматичної коробки передач (АКПП). — Експлуатація автоматичної коробки передач (АКПП) з непрацюючою або неправильно працюючою системою електронного керування. — Недотримання правил буксирування автомобіля з автоматичною коробкою передач. — Експлуатація автомобіля з несправним блоком керування двигуна. — Недотримання правил експлуатації, встановлених фірмою-виробником.
Симптоми несправності АКПП. Тривожний сигнал. Як правило, сучасні “автомати” з електронним керуванням завжди сповіщають автовласника про існуючі проблеми. На різних моделях це виражається по-різному: наприклад, при неполадках в АКПП може загорітися індикатор Check Engine або блимати значок OD. Іноді в таких випадках коробка переходить в аварійний режим роботи – фіксує одну з передач.
Жорстке вмикання передач. Справедливості заради зазначимо, що на деяких авто порівняно жорсткі перемикання передач – одна з характерних особливостей “автомата”.
Закидання обертів. Ситуація нагадує їзду зі зношеними дисками зчеплення механічної трансмісії: при спробі різко прискоритися оберти двигуна спочатку сильно зростають (при цьому автомобіль не розганяється), потім падають до нормальних для даної передачі та швидкості.
Одна або кілька передач не вмикаються. Цей дефект добре помітний на чотиридіапазонних “автоматах”, на п’яти- та шестидіапазонних меншою мірою. Наприклад, якщо зникла четверта передача, при русі на великій швидкості оберти двигуна незвично високі.
Як доставити автомобіль з несправною АКПП в ремонт. Насамперед перевірте рівень масла в АКПП на працюючому двигуні та на заглушеному. Відсутність масла говорить про те, що їхати можна лише на евакуаторі. Якщо на заведеному двигуні рівень у нормі, а на заглушеному більше рівня, то автомобіль можна буксирувати зі швидкістю не більше 50 км/год та на відстань не більше 50 км. Якщо рівень масла однаковий, то вам добиратися до автосервісу можна лише на евакуаторі, оскільки не працює масляний насос і при буксируванні деталі будуть обертатися без змащення. Це спричинить руйнування цілих деталей, що суттєво збільшить вартість ремонту АКПП.