Skip to content

Помилки у використанні АКПП.

У цій статті ми наведемо помилки водіїв, які призводять до поломок та передчасного зносу механізму АКПП і навіть можуть спровокувати ДТП. Наполегливо рекомендуємо ознайомитися з цією статтею всім нинішнім та майбутнім власникам Матізів з автоматичною коробкою перемикання передач.

Найбільш характерною помилкою нових «автоматників», які пересіли на автомат з механіки, є несподіване пробудження інстинкту вичавити зчеплення. Однак автомат може запропонувати господареві лише дві педалі! Тому за старою доброю звичкою водій, не розраховуючи сили, б’є з розмаху лівою ногою по наявній педалі гальма (як колись по зчепленню) і затискає колодки, як то кажуть, у «лещата». Як усі вчили в автошколі, час реакції водія – до двох секунд. Ось ці дві секунди або навіть більше (поки водій не одумається, продовжуючи вже рефлекторно натискати що є сили педаль гальма) бідний Матіз свистить шинами, задні пасажири влипають обличчями в підголівники, а водій та передній пасажир повисають на ременях (якщо були пристебнуті, звісно). У цей час ящик з розсадою летить із задньої полиці в голову коханої тещі, а собака з колін заднього пасажира пролітає через салон і сповзає по лобовому склу. Фантазувати на цю тему можна довго, і жарти – жартами, а подібна звичка може призвести до серйозного ДТП, як то кажуть, «на рівному місці». Уявіть собі наслідки, якщо «в лещата» затиснути гальма на трасі в щільному транспортному потоці, що рухається зі швидкістю 120-130 км/год. Уявили? Тепер давайте з цією напастю боротися. На щастя, «інстинкт зчеплення» минає зазвичай найпізніше протягом тижня, але до цього часу є певна небезпека. Перш за все, візьміть собі за правило – автомобілем з автоматичною коробкою перемикання передач керують лише ОДНІЄЮ ногою. Якщо бути точним – правою. Ліва нога стоїть собі на підлозі всю дорогу – просто забудьте про неї! Є один корисний спосіб, який може здатися смішним, але він справді працює – автор пише ці рядки на підставі свого власного досвіду і знає, про що говорить. Мені самому позбутися синдрому «лівої ноги» в далеких дев’яностих допомогла звичайна товста гумка, на час позичена з багажника. Робимо з гумки петлю, яку прив’язуємо до кріплення сидіння з лівого боку, і перед початком руху протягуємо в неї ліву ногу. (Забавно? Напевно, але не забавніше, ніж пояснювати водієві фури на трасі – навіщо ти перед його капотом по гальмах дав до «юзу» і ремонтувати Матіз, який став на півметра коротшим.) Минає така звичка дуже швидко – мені вистачило двох днів. Тож звикайте та опановуйте автомат. Зрозуміло, на час навчання користуванню автоматичною КПП краще уникати швидкісних та далеких поїздок.

Ще однією помилкою можна назвати неправильне використання стоянкового гальма. Багато водіїв Матізів з АКПП міркують приблизно так: «Є режим паркування («Р») – навіщо користуватися ще й ручником?» І залишають автомобілі на ухилах, зафіксувавши лише коробкою, без стоянкового гальма. Якщо ж «ручник» і використовують, то зазвичай спочатку ставлять рукоятку в положення «Р», і лише потім фіксують стоянкове гальмо. І та, й інша позиція помилкова. АКПП – більш тонкий механізм, ніж звична механіка! Механізм блокування вихідного вала АКПП в обох випадках зазнає підвищеного навантаження, що призводить до передчасного зносу. Режим «Р» придатний для відносно рівних майданчиків, але на ухилах необхідно повністю спочатку зупинити автомобіль, поставити його на стоянкове гальмо і лише після цього перевести рукоятку АКПП в положення «Р».

До помилок експлуатації можна віднести й часте вимкнення режиму «D» при коротких зупинках на світлофорах, при висадці пасажирів тощо. Якщо ви не плануєте стоянку, не потрібно вимикати режим «D», просто притримайте автомобіль педаллю гальма. Зайва активність при ввімкненні та вимкненні призводить до передчасного зносу фрикціонів.

Також частою помилкою буває «прогазування», коли колеса ковзають на льоду або в багнюці. Якщо ваш автомобіль застряг, і колеса прокручуються – не потрібно натискати педаль газу. АКПП «думає», що вона все робить правильно – колеса обертаються, зусилля зменшується, саме час перемикатися на підвищену, що вона й робить, закопуючи шини все глибше! Тим більше не потрібно використовувати функцію «кік-даун». Замість цього, утримуючи машину на гальмах, увімкніть режим «R», якщо є можливість виїхати назад, або «D1 (L)» і плавно відпускайте гальмо, фактично не використовуючи педаль «газу». Якщо колеса не прослизають – газ можна потихеньку додавати, поки не виїдете з проблемної ділянки.

Нарешті, помилка, здатна призвести до серйозної поломки АКПП – спроба ввімкнути режим «P» під час руху автомобіля накатом. Коріння цієї помилки криються знову ж таки в механіці, на ній багато водіїв звикають вмикати нейтраль і докочуватися до місця зупинки автомобіля на ній. Так от, на АВТО з АКПП це не працює, і характерне тріщання з коробки вам це доведе. Будете старатися – готуйтеся до капремонту!

Уникайте описаних помилок експлуатації АВТО з АКПП, і він прослужить вам довго та безвідмовно.